Jakub Šiarnik: Urobil som maximum

Jakub Šiarnik pred sezónou dúfal v to, že sa priblíži najlepším mužom. Veril vo výsledky v Top 15. To sa mu podarilo vo vertikálnych pretekoch v Andorre a Nemecku, kde skončil 13. a 11. Ukázal, že je na správnej ceste. Ako sám hovorí, výzvou aj naďalej ostávajú individuálne preteky, ktoré predstavujú v rámci pretekov Svetového pohára kráľovskú disciplínu.

Okrem toho Jakub vyhral všetky kolá Slovenského pohára a obhájil vlaňajší celkový triumf. Nepridal 4. zárez na Bokami Západných Tatier a ani ďalšie výhry. Predviedol sa aj prechodmi v domácich kopcoch a zlyžovaním Lomnického štítu v ideálnych podmienkach. Viac nájdete na jeho Facebook stránke. 

Je marec a my už hodnotíme sezónu. Aké pocity v tebe aktuálne prevládajú?

- Sezónu som mal vo svojom koncepte rozdelenú na dve časti. Prvú som uzavrel Svetovým pohárom v Nemecku a okamžite som sa začal pripravovať na druhú polovicu. Samozrejme, mrzí ma, že som nemohol dotiahnuť dobre rozbehnutú sezónu a zavŕšiť ju, trebárs, pekným výsledkom na ME, ale vyššia moc zasiahla. Negatívne pocity však nemám. Skôr hľadám príležitosti k zamysleniu sa nad dôležitejšími vecami a v neposlednom rade si môžem užiť domáce kopce a realizovať sa ináč ako len na pretekoch.

Tento rok si sa zúčastnil snáď všetkých domácich pretekov, ktoré sa uskutočnili. Kedy naposledy sa toto stalo?

- Keď sa pozerám spätne, tak ani neviem. Predtým, ako som bol pevnou súčasťou reprezentácie, som kombinoval skialp s bežkami. Potom som sa prioritne zameriaval na zahraničné štarty. Predvlani som myslím nemal ani dosť kôl na to, aby som mohol vyhrať domáci pohár… Čiže áno, z pohľadu domácich štartov bola táto sezóna výnimočná. Ak nič iné, tak verím, že som aspoň obohatil iných pretekárov o možnosť porovnať sa.

Svetový pohár pre teba vo Francúzsku nezačal výsledkom v Top 20. Tušil si v decembri, že by to mohlo o pár týždňov vyjsť a vo vertikáli budeš dokonca klopať na dvere najlepšie desiatky?

-  Do sezóny som nastupoval s ambíciou skončiť minimálne dva razy v Top 15. Tento cieľ sa mi podarilo s rezervou splniť. Myslím, že mi vyšiel koncept, na ktorý som sa v tréningu zameral a decembrový výsledok do neho zapadá. Znie to možno sucho, ale som nesmierne rád, že všetko v správny čas klaplo. Z mojej strany som urobil maximum. S ostatným mi už pomohla asociácia, podporovatelia, rodina, kamoši a možno aj kúsok šťastia kdesi z hora.

V Andorre si bol vo vertikáli trinásty. Po zrušení pretekov v Číne doplnili do programu nemeckého kola SP opäť aj vertikál. Bol si jedenásty. Prečo ti túto sezónu sadla práve táto disciplína?

- Súvisí to s odpoveďou vyššie. Kondične sa mi podarilo pripraviť dobre. Je v podstate jedno, či ide o 5-minútový výšľap alebo vertikál na 40 minút. Zaostávam však v technickejších aspektoch pretekov. Tým myslím rýchlosť na prezúvačkách a v zjazdoch. Hlavne zlepšenie zjazdov ostáva na mojom TO-DO liste do ďalšej sezóny. Bude si to vyžadovať pár zmien v príprave spojených aj so zaangažovaním skúsenejších pre tento aspekt pretekárskeho výkonu.

Aj napriek skoršiemu koncu sezóny sa na Slovensku na výnimku “Bokov” a posledného kola Slovenského pohára vo Vysokých Tatrách podarilo usporiadať šprinty, majstrovstvá a aj dvojdňové preteky K2 Malá Fatra.

- Priebeh domácich pretekov hodnotím kladne. Musím vyzdvihnúť robotu všetkých organizátorov, lebo takmer v každom prípade museli viac či menej improvizovať. Z počiatku zimy chýbal sneh, bez ktorého si "neškrtneme". S ostatnými rozmarmi počasia sme si však spolocne pretekári a organizátori poradili. Skialp je horský šport a nevyspytateľné počasie je jeho esenciou. Páčila sa mi aj vysoká variabilita pretekov od nočných na zjazdovke, cez šprint až po technické preteky či záverečnú dvojdňovku. Každý si prišiel na svoje. 

Počas vyhlásenia výsledkov v Sučianskej doline ľudia hovorili, že či to aj nie sú posledné preteky. Pripúšťal si si vtedy niečo také už vtedy?

- Priznám sa, že som nečakal až také drastické seknutie so sezónou. To, že ME zrejme nebudú som vzhľadom na situáciu v severnom Taliansku predpokladal, ale zrušenie domácich pretekov ma v prvý moment prekvapilo. Zmene som sa však, myslím, prispôsobil rýchlo a preorientoval sa na iné výzvy.

Ako ovplyvnili karanténne opatrenia tvoj tréning a ďalšie ciele sezóny? O čo ťa pandémia pripravila?

- Ak sa bavíme v rovine pretekov, tak som prišiel o možnosť zabojovať o vysoké priečky v celkovom poradí v disciplíne Vertical. Ušla mi aj možnosť pokúsiť sa vyhrať štvrté Boky v rade či štartovať na pár nových či inak zaujímavých pretekoch (Gálfy, Vertical Chopok, Liptov ride, Malinowski či Szybka Tura…) Jedným z mojich posezónnych cieľov boli aj prechody v Tatrách. Jeden sa mi podarilo zrealizovať paradoxne ešte počas sezóny, hneď po prvom hlavnom bloku pretekov. Dopomohol k tomu aj zúriaci Covid v Číne, kedy bolo zrušené kolo "sveťáku" a vznikol tak priestor. Išlo o projekt "Partizáni". Ak mám byť konkrétny, tak po definitívnom konci pretekovej sezóny bol nosný tréning týždňa jeden dlhý deň v horách na úrovni zmiešaného pásma. Ostatné dni som reguloval pocitmi, počasím, časom a dostupnosťou aktivít počas karantény. 

Do hôr chodí počas tohto nepríjemného obdobia mnoho ľudí. Na skialpy chodíš stále aj ty. Akých zásad sa držíš?

- Od začiatku som sa vyjadroval kriticky k panike, ale zároveň som zdôrazňoval zodpovedný prístup. Hory sú skvelá možnosť, ako byť v izolácií, ale zároveň predstavujú potenciálne riziko pri možnej potrebe záchrannej akcie. Pri objektívnom zohľadnení vlastných možností však nevidím dôvod, prečo si pobyt na horách odopierať. Mám obrovskú výhodu, že bývam priamo pod Západnými Tatrami a považoval by som za zbytočné ostávať len doma. Rizikové by bolo cestovanie na väčšie vzdialenosti, a preto sa ospravedlňujem ak mojím konaním niekoho, kto nemá túto možnosť dráždim, ale holt, je to tak. Ak to poviem trochu nadnesene (ale v mojom prípade pravdivo), tak väčšie riziko úrazu mi hrozí pri ľahkom bicyklovaní sa, kdesi za domom ako na skialpoch, s ktorými som od novembra dokonale zosynchronizovaný. V skratke by som teda uviedol 4 body: 1. Choď von, primerane športuj a posilníš imunitu. 2. Konaj tak, aby si nepotreboval pomoc. 3. Izoluj sa, trénuj ideálne sám. Chrániš tým seba aj iných. 4. Lepšiu imunitu využi na pomoc starším a rizikovým skupinám.

Foto: archív Jakuba Šiarnika, Ján Grajciarik a Trailrun.cz

Galéria

We use cookies to make this site work and improve it better. More information